söndag 3 juni 2012

Nu är det dags att förbättra kollektivtrafiken!

Det rör sig inom Skånetrafiken. Då menar jag inte bara att tågen och bussarna rör sig utan hela systemet rör på sig. I alla fall den delen av systemet som påverkar oss i Svalövs kommun. Rykten och bekräftad information säger att Pågatåget skall läggas om för att gå via Eslöv (Grattis Marieholm) och de sena turerna på Pågatåget till Helsingborg skall beskäras eller tas bort.

Svalövs kommun är en idealiskt placerad kommun längst med Pågatågsbanan. I norr har vi Helsingborg, väster ut via tåg och buss har vi pendlingsavstånd till Landskrona. Söderut har vi 16-17 minuter med tåg till Lunds central och 38-39 minuter till Triangeln i Malmö. I alla riktningar har vi rimliga pendlingsavstånd till en stor arbetsmarknad. Med ett sådant läge är det märkligt att kollektivtrafiken är så oerhört underutvecklad som den faktiskt är. Med ett sådant läge är det fullständigt orimligt med en avgång i timmen. Om man har mycket tätare trafik från Ystad till Malmö än vad fallet är från Svalövs kommun så börjar man faktiskt undra vart felet är?

Svalövs kommun har en strategisk inriktning att växa. I alla fall de partier som styr för närvarande. När det gäller Folkpartiet så är denna strategi definitivt helt självklar. Alternativet är nämligen att inte göra något, för att sedan splittra kommunen eller gå ihop med någon annan. Om Svalövs kommun skall överleva på sikt måste vi växa. Då är kollektivtrafiken en mycket viktig parameter för att lyckas.

När nu Svalövs kommun satsar på tillväxt är orterna längs järnvägen viktiga. Halvtimmestrafik på Pågatåget med anpassad bussförbindelse upp till Svalövs tätort vore en mycket värdefull förstärkning av kollektivtrafiken. De gånger tåget är försenat (tyvärr inte ovanligt), och bussen hunnit köra från Teckomatorp (tom då får man väl anta) måste resenärerna vänta nästan en timme på nästa förbindelse. Detta är inte OK. Om man fick halvtimmestrafik, åtminstone under rusningstid, finge man bara stå som mest runt 20-25 minuter. Detta är STOR skillnad för de resande.

Hur gör man för att säkra kollektivtrafik till Kävlinge om man lägger om tåget? Det finns resande från området som vill kunna ta sig från Teckomatorp till Kävlinge även i framtiden. Jag hyser stora förhoppningar att man då kan sätta in buss som ersättning till tåget. Om detta blir verklighet skall vi i Svalövs kommun KRÄVA en busshållplats i Norrvidinge. Då plötsligt kan vi få kollektivtrafik till ett ställe i kommunen som inte haft detta innan. Det vore ett lyft för Norrvidinge och för Svalövs kommun.

Nu gäller det för Svalövs kommun att börja agera som lobbyister mot Region Skåne. Alla partier har representanter i Kollektivtrafiknämnden som kan engageras. Kraven borde vara:

1, Halvtimmestrafik på Rååbanan. Minst i rusningstrafik
2, Buss som ersättning till tåg Teckomatorp-Kävlinge med busshållplats i Norrvidinge
3, Utökade turer på kvällar och nätter under helger så att kommunens medborgare kan nyttja nöjeslivet i Helsingborg och Malmö.

Dessa tre krav är sammantaget viktigare än persontrafik på Söderåsbanan. Men vad det lider vore naturligtvis persontrafik på Söderåsbanan ytterligare ett lyft.

Viktigaste av allt... Svalövs kommun, med så gynnsam geografisk placering borde prioriteras av Skånetrafiken. Nu är vi underutvecklade.

Tobbe i Teckomatorp

2 kommentarer:

  1. Om det blir såhär så tror jag tyvärr att tiden blir en stor faktor. Då tar det ca 15 min längre att nå Lund och Malmö. Det som idag går lika snabbt dörr till dörr för mig som jobbar i Lund kommer helt plötsligt ta 15 min längre tid enkel resa. Sen tillkommer ju även att månadskortet blir dyrare. Så om tågen slutar gå via kävlinge helt tror jag vi kommer att tappa en stor del pendlare, inklusive mig

    SvaraRadera
  2. Enligt uppgifter jag har från säker källa kommer man att arbeta med att korta restiden så att det bara skall skilja några minuter mellan dagens alternativ och vägen via Eslöv. Vi i Folkpartiet kommer också att jobba för att det blir tätare tider. Med tätare tider kan man jobba en stund längre men endå komma hem i rimlig tid eftersom det finns fler turer att välja på. När det gäller priset har jag själv suttit i Regionfullmäktige och beslutat om förändringar i zonindelningen för att resande inte skal förfördelas vid trafikomläggningar. Det kommer jag också att jobba för i detta fall.

    SvaraRadera