söndag 23 september 2012

Det behövs mer resurser!

Kommunikationsleder har alltid, genom årtusenden varit en helt avgörande faktor för samhällsbyggande. För hundratals år sedan var det vattenvägarna som band samma folk, handel och utveckling. Det gick snabbare med segelbåtar till sjöss än hästar till lands. Så småningom kom tåget. Med hissnande hastigheter av 30-40 km/h kunde man frakta både människor och gods över stora avstånd. Tåget var av stor betydelse för utvecklingen av både Sverige och tex USA. För ett antal decenier sedan var vägarna i fokus. Alla skulle ha bil. Gärna två. Godstrafik kanaliserades om från tåg till lastbil. När det nu börjar bli för trångt i städerna på ett sätt som kraftigt försvårar för biltrafiken så försöker man via trängselavgifter och höga parkeringsavgifter att kanalisera tillbaka resandet till tåg. Bussar används som komplemet till tågtrafiken där det inte finns räls.

Tyvärr ser vi nu neddragningar inom kollektivtrafiken som är besvärande för en kommun som bygger en stor del av sin strategi på en mycket väl fungerande kollektivtrafik. Ja, jag vet... vi är inte den enda kommunen i Skåne som får bära bördan. Men å andra sidan finns det kommuner som sitter med trumf på hand också. För Svalövs kommun resulterar allt i hop i en "hönan eller ägget" situation. Skall vi få halvtimmestrafik när vi fått tillräckligt många invånare eller kommer invånarna om vi får bättre kollektivtrafik. Den rävsaxen sitter vi i just nu.

Kommunen gör, för att vara en så liten kommun som vi är, en kraftansträngning i våra satsningar. Märkligt nog är det fullt tillåtet att betala 45 miljoner till Skånetrafiken för att utveckla sin kommun, i likhet med det som, mycket klokt, Eslövs kommun gör. Men det är förbjudet att köpa mark till marknadspris som bygger på det förväntade värdet när marken är detaljplanelagd. Om man sätter pengarna i Skånetrafiken och Trafikverket måste man lita på "dynamiska effekter" såsom fler invånare som betalar skatt. Det går nämligen inte att sälja perrongerna och plankorsningar för att få tillbaka pengarna. Det är med andra ord mycket högre risk i den placeringen än om man köper mark som man sedan säljer till konkurrenskraftiga priser, får tillbaka pengarna och dessutom får nya skattebetalare. Det...det är förbjudet. För min del är detta fullständigt förvirrande.

På många ställen ser vi neddragningar inom kollektivtrafiken. Enligt min uppfattning är en väl fungerande kollektivtrafik ett fundament för utveckling i hela regionen. Det är bara att titta på Stockholm och stora delar av Mälardalen så inser man hur viktig kollektivtrafiken är. Man får inte plats med alla bilar inne i städerna. Man behöver många linjer som matar folk utifrån regionen och in till jobben i städerna. På köpet är den dessutom miljömässigt fördelaktig. Neddragningar i kollektivtrafiken är fullständigt fel utvecklingsriktning. Nu är det hög tid att göra en kraftansträngning och satsa.

Det finns två sätt att få mer pengar i kollektivtrafiksystemet. Antingen genom höjda skatter som man kanaliserar till kollektivtrafiken eller med avgiftshöjningar. För att ytterligare öka resurserna kan detta kombineras med rationaliseringar. Jag är övertygad om att det är hög tid att göra allt detta på en gång.
Jag kan inte påstå att jag är en varm anhängare av skattehöjningar. Men jag tror att om folk tydligt får reda på vart pengarna skall gå så går det att få en acceptans för detta. Lika säker är jag på att avgiftshöjningar som tydligt knyts ihop med kvalitetshöjningar kan accepteras av pendlarna. Jag pratar inte om katastrofalt ökade avgifter utan om några procent. Jag talar inte heller om flera kronors skattehöjning utan om en liten skattehöjning som ger det tillskottet som behövs.

Är det då möjligt att vidta dessa åtgärder? Jag vet inte. Moderaterna i Region Skåne vill inte höja skatten. Miljöpartiet i Region Skåne vill inte höja avgifterna. Detta är en synnerligen olycklig situation som går ut över pendlare med indragna turer och märkliga omläggningar av trafiken. Jag personligen tror att det är dags för både Moderater och Miljöpartister att ta sitt ansvar för Skånes långsiktiga utveckling när det gäller kollektivtrafik och lämna sina låsta positioner och börja resonera om vad vi kan göra tillsammans. Så tycker i alla fall en Folkpartist som bor i en kommun som drabbats hårt.

Just nu är kollektivtrafiken på tapeten i massmedia. I Skånskan finns två artiklar.

Nu "Rasar" även Socialdemokraterna över hur vår kommun behandlas i Skånskan.

Tobbe i Teckomatorp

4 kommentarer:

  1. Kluvet. Jag pendlar varje dag och det fungerar ju milt sagt inte speciellt bra. Att då höja skatt/pris på denna tjänst, oavsett vad det skall gå till, rimmar illa i mina öron. Jag ser framemot att kunna börja pendla med bil istället, då vet jag i alla fall att det beror på mig om jag inte är i tid och planerar min tid efter det, i stället för att fundera över om tågen kommer i tid, eller om de kommer överhuvudtaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den upplevelsen delar tyvärr många pendlare. Målet måste vara att det skall fungera så bra att man slipper vara orolig för att komma till jobbet i tid eller tillbaka hem för att hinna alla åtaganden för att familjen skall fungera. De utökade resurserna skall tydligt kopplas till förbättringar som också kommuniceras. Förbättringar i både kvalité och volym. Fler turer som håller tiden. dessutom är det ju så att ju tätare trafiken går destå mindre irriterande är förseningar. Särskilt om man har byten på sin pendlingssträcka.

      Radera
  2. Det är helt sant, men det är redan billigare att köra bil än att åka tåg, och med ännu högre pris på att resa kollektivt så är risken stor att fler väljer att köra bil. Det är moment 22 över det här...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp. Det är just detta moment 22 som är problemet som måste brytas. Om kollektivtrafiken blev så bra att fler ville åka så kunda man efterhand sänka priserna. Har man redan en bil och ser det som att man inte behöver räkna med skatt, försäkring och värdesänkning på bilen i priset utan bara räknar bränslet så är det mycket dyrare med kollektivtrafik. Målet borde vara att folk tänker tvärt om, dvs att på grund av en fungerande kollektivtrafik kan jag utan stora problem, sälja bilen och tjäna på affären. Men det är låååååång väg dit.

      Radera